Wednesday, July 14, 2010

KEIKHLASAN

Limpahan puji kehadirat Allah subhanahu wata'ala Maha Raja Alam Semesta, Masa Penguasa setiap waktu dan masa, Maha menguasai setiap kejadian, dan semua yang terjadi di alam kehidupan ini, alam yang fana dan alam yang abadi, alam yang abadi menantiku dan menanti kalian untuk mencapainya, untuk mendapatkannya, dengan seruan-seruan yang sangati sempurna, dari Maha Pembawa kemuliaan di dunia dan akhirat, utusan yang paling di cintai Allah, makhluk yang paling di cintai Allah, Cinta Nya Allah sebagai hamba dan Rasul Nya, yang terbuka dari tuntunannya segala keridhaan Ilahi, Samudera yang Allah ciptakan, menjadi samudera keridhan Allah, Sayyidina Muhammad shallallahu alaihi wasallam, Samudera cahaya kasih sayang Ilahi Sayyidina Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam, Samudera Cinta Nya Allah Sayyidina Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam, Yang setiap gerak geriknya adalah Ridha Allah subhanahu wata'ala


Semoga  Allah S.W.T. mengurniakan kita hati yang penuh dengan keikhlasan. Kerana apapun yang kita lakukan hingga bersembur peluh, melaut keringat, habis tenaga dan terperah pemikiran, kalau tidak ikhlas melakukannya, tidak aka nada nilai di sisi Allah S.W.T. Bertempur di medan perang melawan musuh tetapi jika ingin di sebut sebagai pahlawan, ia tidak memiliki nilai sekelumit pun. Menafkahkan seluruh harta kalau hanya ingin di sebut sebagai dermawan, ia pun tidak akan memiliki nilai apapun. Melaungkan azan setiap waktu solat, tetapi azan nya bukannya ikhlas, hanya sekadar ingin mempamerkan kelunakan suara agar di puji oleh orang, maka itu hanyalah teriak-teriakan yang tiada harganya disisi Allah S.W.T.

Ikhlas, terletak pada niat hati, tersangat luar biasa sekali pentingnya niat yang ada dalam hati, kerana niat adalah peringkat amal. Manusia-manusia yang tidak pernah menjenguk niat yang bertapak di dalam hatinya, mereka itu tergolong sebagai orang yang mengerjakan amal yang sia-sia, membuang waktu, tenaga, dan harta kedaerah yang tidak di lawati oleh pahala. Keikhlasan benar-benar amat penting dan membuat hidup ini sangat mudah, indah dan bermakna.

Ikhlas itu apa? Orang yang ikhlas orang yang tidak hanya mementingkan kehendak peribadi imbuhan duniawi daripada apa yang ia kerjakan. Tujuan orang yang ikhlas hanyalah satu iaitu apa yang ia lakukan di terima oleh Allah S.W.T. Ketuka ingin bersedekah jangan alihkan pandangan kita ke kiri dan ke kanan, tetapi fokuskan adakah wang yang di sedekahkan itu  di terima oleh Allah S.W.T.

Apapun yang dilakukan pastikan tujuan kita hanya untuk Allah, dan jadikan segala amalan kita sebagai ladang di dunia ini untuk kita bercucuk tanam dan hasilnya di petik pada hari perhitungan kelak. Seperti kata Imam Ali bahwa orang yang ikhlas itu hanya menumpukan pemikirannya gar setiap amal yang di kerjakan di terima oleh Allah S.W.T. Seorang penceramah yang tulus hatinya tidak perlu merekayasa kata-kata agar penuh pesona, tetapi lantunan-lantunan yang berdetar di bibirnya menjadi kesukaan di sisi Allah S.W.T. Jikalau ikhlas hanya dengan bersederhana dalam berkata-kata, pasti Allah akan menyemainya di setiap kalbu yang tercalit oleh bait-bait sebutannya.

Apakah yang diperolehi jika seseorang hamba itu ikhlas? Seseorang hamba yang ikhlas akn merasakan ketenteraman jiwa, ketenangan batinnya, kerana keikhlasan yang dilakukan bukan untuk mendapat imbuhan, penghargaan dan pujian.

Kekuatan hamba-hamba yang ikhlas mempunyai kekuatan rohaniah yang sangat menebal, ia seakan-akan menjadi satu kuasa yang melimpah ruah. Keikhlasan hamba Allah dapat di lihat dari raut wajahnya, tutur katanya, serta gerak-geri perlakuannya, Pasti kita akan merasa bahagia pabila bergaul dengan golongan yang ikhlas, tidak akan curiga atau di tipu, setiap ungkapannya dan kelakuannya tidak akan tersembunyi.

Kenikmatan bergelumang dengan golongan yang ikhlas hatinya, setiap ungkapannya tidak bagai pisau yang menghiris hati, setiap perilakunya bagaikan kabus dipagi hari.

Semoga Allah memberikan kepada aku dan kalian keikhlasan, semoga Allah mengurniakan kepada aku dan kalian ketulusan. Ya Rabby ijabahkan doa kami, agar kami pulang bertemu dengan Mu dalam keadaan diredoi……..Amin.

No comments:

Post a Comment