Sunday, June 10, 2012

SEBELAS IKHLAS TERAKHIR UNTUK AKHI RAMLI





Pemergian bukanlah satu pengakhiran tetapi sebuah permulaan kehidupan,

hidup didunia ini adalah tanaman untuk tuaian di akhirat, itulah tujuan hidup,
hidup yang fana ini, demi kelansungan hidup yang baqa itu.

Ingatan itu menggangu saya ketika tanah hampir menutupi keranda,
suasan sepi di tanah perkuburan Masjid Al-Irsyad Telok Bagan mengamit pelbagai rasa,

Begitulah takdir Allah,
baru kelmarin saya menziarah Akhi Ramli, Bilik Wadnya telah ditukar kerana kondisi kesihatannya telah stabil, sempat juga saya menuturkan kalimah syahadah dicuping telinganya, Alhamdulillah, bait-bait ayat itu meniti dibibirnya, dan saya panjatkan Doa agar Allah teguhkan imannya dalam menempuh ujian ini .
Namun Allah lah sebaik-baik pentadbir, sayangnya Allah kepadanya melebihi segala-galanya,
TANJIZIL HADISNYA telah ditepati, malaikat itu datang menjemputnya seusai Solat Subuh yang penuh barakah.

Wahai jiwa yang tenang . Kembalilah kepada Tuhanmu dengan redo dan diredoi,
Detik itu telah datang. Itu janji kita sejak dulu…
sanggup datang, sanggup pulang.
Kita dan dia pasti berpisah oleh takdir yang dinamakan kematian.

Ketika talkin dilafazkan oleh Imam Haji Kadir, Ustaz Mahmud dan Ustaz Fuad, saya menjamahnya satu persatu, itulah soalan yang sering bocor untuk pemerhati yang masih melata di bumi Allah ini, tapi mampukah kau dan kami menjawab, waktu itu Iman dan Amal akan mengemudi tutur bicara, akal dan nafsu harus mati bersama jasad, Ya Rabb Engkau Jinakkan Iman dan Amal Akhi Ramli, agar lancar tutur bicaranya untuk menuju Raudatul JannahMu dan Engkau Ampunkanlah segala kekhilafan kami semasa pelayaran didunia ini.

Malam ini, tahlil terakhir di rumah mu Akhi, saya hadiah kan sebelas surah Al-Ikhlas untuk mu, buat bekalan sepanjang perjalanan yang haakiki itu.

Dan untuk anak-anak dan isterinya

Ratapmu tak pernah ia lupa
Bukan dia tega
Bukan dia rela
Tetapi ia terpaksa pergi jua

Walaupun hatinya terguris luka
Walaupun langkahnya tertumang cinta
Izinkan ia pergi jua
Kerana PENCIPTA cintanya telah menjemputnya

Dan untuk kita

Di Pertemukan kita dalam medan yang mengajar erti perjuangan,
masih aku pegang lagi semangat perjuangan itu,
ketika sangkakala bertiup, padi yang mahu ditanam harus ditanam,
maka dalam tiupan angin mehnah yang datang dengan 1001 hikmah ini,
janganlah duhai kekanda engkau berhenti berlari,


Berlarilah kita...........................


Aku tidak mahu membayangkan apa-apa tentang dirimu,
melainkan engkau seorang pejuang yang terus berlari,
ke sebuah destinasi.

No comments:

Post a Comment